زمان جاری : دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 - 1:10 قبل از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم



ارسال پاسخ
تعداد بازدید 117
نویسنده پیام
hiva آفلاین


ارسال‌ها : 5
عضویت: 13 /9 /1396


خواص گیاه کاکوتی
کاکوتی Ziziphora cliniopodiodes یکی از گیاهان دارویی از تیره نعنائیان است. این گیاه در نواحی کوهستانی ایران مانند ارتفاعات شهرستان بجنورد و جاجرم واقع درخراسان شمالی می روید. کاکوتی که در گویش محلی خراسان ” آنخ ” گفته می‌شود.

چوپان‌ها و کوهنوردان برگ تازه کاکوتی را جمع آوری می‌کنند و چای آن را نوشیدنی گوارایی می‌دانند.

این گیاه چند ساله است و بوته‌های آن پرپشت و ارتفاع آن بین
۲۰ تا ۵۰ سانتی متر می‌باشد و در آذربایجان به آن کهلیک اُتی(Kəhlik oti) و یا ككلیك اوتی (Kəklik oti) (به معنای علف كبك) می‌گویند.

خواص كاكوتی
*برای تقویت معده بسیار مناسب است و همچنین اگر بعد از غذا همراه با چای میل شود تاثیر دو چندانی خواهد گذاشت.

*هرچند برگ های كاكوتی را به منظور استفاده در ماست یا دوغ خشك كرده و در هر فصلی استفاده می كنند، اما بذر كاكوتی نیز به عنوان دارو مورد استفاده قرار می گیرد.

*برگ های كاكوتی سیــنه را ملایم كرده و اسهال را بند می آورد. دستگاه تنفسی را ضدعفونی می كند. مقوی معده است. همچنین خاصیت بادشكنی داشته و می توان در موارد نفخ معده جوشانده آن را مصرف كرد.

* 8کاکوتی دارای گل های بنفش است”از برگ های خشک شده و خردشده کاکوتی به عنوان طعم دهنده در دوغ استفاده می شود.استفاده از این گیاه کمی هم به عنوان ادویه در غذاها کاربرد دارد و عطر آن بسیار نزدیک به آویشن و Oregano است و برخی از دوغ های بسته بندی شده در ایران این ادویه را دارند.

* از آنجا که آنخ یا همان کاکوتی گیاهی است که هیچگونه عوارض جانبی ندارد و بسیار ارزان و در دسترس است مصرف آن را به شما توصیه می کنیم.چای کاکوتی بعد از غذا نه تنها مانند چای سیاه آهن بدن را دفع نمی‎کند بلکه هضم غذا را آسان می‎‎کند.

امضای کاربر :
دوشنبه 13 آذر 1396 - 23:53
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
ارسال پاسخ



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :